آسانسور الکترو صنعت

آسانسور الکترو صنعت

سرویس و نگهداری و تعمیر انواع آسانسور های خانگی و اداری و تجاری...
آسانسور الکترو صنعت

آسانسور الکترو صنعت

سرویس و نگهداری و تعمیر انواع آسانسور های خانگی و اداری و تجاری...

آسانسور MRL بدون موتور خانه

آسانسور MRL بدون موتور خانه

آسانسور MRL بدون موتور خانه

آسانسور بدون موتورخانه (Machine Room Less) یا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند .

آسانسور MRL بدون موتور خانه

در آسانسور MRL به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریل ها ، از ریل های قوی تری استفاده می شود.
یک نوع جدید آسانسور MRL با نام Gen2 به جای استفاده از کابلهای سنتی (سیم بکسل) از تسمه های فولادی ۳ میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد ، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد.
ضمن اینکه با وجود تسمه های فولادی پلی اورتان دیگر نیازی به روغنکاری های مداوم نمی باشد و این موضوع جدایی از صرفه اقتصادی ، کمک بزرگی به سلامت و حفظ محیط زیست می کند .
با توجه به تکنولوژی این آسانسور ، ضمن حرکت بسیار نرم و بی صدا ، مصرف انرژی را نیز بسیار کاهش داده این پدیده بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
همچنین با حذف موتورخانه آسانسور در بالای چاه آسانسور ، دست مهندسان و معماران طراح ساختمان را در عرضه نقشه های مناسب ، و بدون موتورخانه مزاحم (به دلیل اینکه برآمدگی اطاق یا همان موتورخانه در بالای سقف آخرین توقف همیشه در طراحی ها این اطاق مشکل ساز بود.) باز گذاشته و دیگر نیازی نیست برای گم کردن این اطاقک در رٲس ساختمان چاره اندیشی کنند.
این آسانسور نسبت به آسانسور هیدرولیک هم مزایای قابل توجهی دارد .
در آسانسورهای هیدرولیک برای استقرار سیستم محرک آن Power Unit نیاز به اطاقکی دارد که نباید فاصله چندانی با چاه آسانسور داشته باشد و همچنین روغن مصرفی سیستم هیدرولیک که بجز هزینه های مکرر تامین روغن ، نشت تدریجی روغن و تخلیه روغن ، باعث انتقال روغن به زمین کف چاه آسانسور شده و با آلوده کردن تدریجی خاک ، آلودگی محیط زیست را همراه دارد. بی جهت نیست آسانسور (MRL) در حال تبدیل شدن به یکی از محبوبترین آسانسورها در آمریکا می باشد.

آسانسور MRL بدون موتور خانه
این استقبال به حدی است که این آسانسور در حال دریافت کد ملی است.

نکات اجرائی استفاده از موتورهای روم لس در آسانسور و مزایای آن (MRL) :

موتورهای روم لس (Machine Room Less) در واقع نوعی از موتورهای گیرلس (Gear less) هستند که در ابعاد کوچکتر ساخته می شوند و ساختارشان به شکلی است که در هنگام اجراء می توان از فضای موتورخانه چشم پوشی کرد.
موتورهای روم لس همانند موتورهای گیرلس نوعی از موتورهای سنکرون هستند و به همین دلیل دارای تعداد قطب های بالا و از طرفی فاقد گیربکس هستند.
لذا به همین منظور سرعت شان از موتورهای گیربکس دار کمی بالاتر است پس هنگام اجراء باید از سیستم ۲ به ۱ استفاده نمود تا علاوه بر افزایش قدرت موتور ، سرعت حرکت کابین را کنترل کرد.
از دیگر نکات اجرای سیستم روم لس این است که به دلیل استفاده از سیستم ۲ به ۱ بهتر است از روش وزنه بغل استفاده نماییم تا از پیچیدگی سیم بکسل ها کاسته شود زیرا همانطور که می دانید در سیستم ۲ به ۱ اگر از روش وزنه پشت استفاده نماییم آنگاه سیم بکسل ها هم باید در جهت وزنه و هم در جهت کابین ۹۰ درجه پیچش داشته باشند که در طولانی مدت باعث فرسودگی سیم بکسل ها خواهد شد و این در حالی است که در سیستم وزنه بغل تنها در جهت وزنه ۹۰ درجه پیچش خواهیم داشت.
در اجرای سیستم ۲ به ۱ بر روی کادر وزنه یک فلکه هرزگرد نصب می شود و سیم بکسل ها به جای آنکه مستقیما به کادر وزنه متصل شوند ، پس از عبور از فلکه هرزگرد به سقف اتصال می یابند.
همچنین معمولا دو فلکه هرزگرد بر روی کابین یا زیر کابین نصب می گردند که همانند کادر وزنه ، سیم بکسل ها پس از عبور از این دو فلکه به طرف دیگر سقف متصل می شوند.
در واقع اجرای سیستم ۲ به ۱ نیاز به صبر و حوصله کافی دارد و نسبت به سیستم ۱ به ۱ کمی پیچیده تر است. زیرا همانطور که مطالعه فرمودید اجرای مکانیکال این سیستم تا حدودی سخت تر از روش های متداول می باشد و به زمان بیشتری نیاز دارد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد